Ημερομηνία: 26/11/2017
Αρ. Πρωτοκόλλου …….. 1356
Τη φετινή σχολική χρονιά , όπως και πέρυσι, από τη μεριά του Υπουργείου γίνεται μια προσπάθεια να υλοποιήσουν τα σχολεία τις «Θεματικές Εβδομάδες» και τις «Δημιουργικές Εργασίες».Αρ. Πρωτοκόλλου …….. 1356
Η ΕΛΜΕ Χανίων με αποφάσεις του ΔΣ ,της ΓΣ αλλά και τη στάση της συντριπτικής πλειοψηφίας των συναδέλφων αρνήθηκε την εφαρμογή τους κατά τη διάρκεια της περυσινής χρονιάς. Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκαν πολλές ΕΛΜΕ της χώρας με αποτέλεσμα τη μη υλοποίηση του σχεδιασμού του Υπουργείου. Βέβαια, σε αυτήν τη μάχη απουσίαζε για μία ακόμη φορά η ηγεσία της ΟΛΜΕ.
α) Δημιουργικές Εργασίες
Απ’ την περσινή σχολική χρονιά είχαμε καταγγείλει την πραγματοποίηση του θεσμού των Δημιουργικών Εργασιών, καθώς αυτές εντάσσονται στο πλαίσιο ενός ευέλικτου ωρολογίου προγράμματος στο «Νέο Λύκειο» που ακυρώνει θεμελιώδεις μορφωτικές κατακτήσεις για την αξία της γνώσης σε βασικούς γνωστικούς τομείς και εξαρθρώνει τον παιδαγωγικό ρόλο του σχολείου.
Οι πομπώδεις εκφράσεις περί «δημιουργικής ικανότητας», «ερευνητικού πνεύματος», «ελεύθερης επιλογής θέματος από μαθητές» κλπ δεν μπορούν να κρύψουν πως οι λεγόμενες δημιουργικές εργασίες δεν είναι ούτε δημιουργία, ούτε έρευνα, ούτε εργασία. Σκοτώνουν εξ αρχής τη μαθητική δημιουργικότητα, αφού αφορούν τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα και τη βελτίωση της βαθμολογίας σε αυτά και όχι τις κλίσεις και το μεράκι του μαθητή για τη διερεύνηση σκέψεων και ερωτημάτων από κάποιο επιστημονικό, καλλιτεχνικό αντικείμενο. Είναι φανερό πως δημιουργία και ελεύθερη σκέψη δεν συνάδουν με ανταγωνισμό, αξιολόγηση και βαθμούς.
Για εμάς τους μαχόμενους εκπαιδευτικούς είναι προφανές ότι η δημιουργία προϋποθέτει εσωτερικό κίνητρο, “μεράκι” από μέρους των μαθητών και των καθηγητών τους. Το ερευνητικό, το δημιουργικό και το ομαδικό πνεύμα προϋποθέτουν σχολικό περιβάλλον ελευθερίας. Το κυνήγι του βαθμού -με ή χωρίς εργασίες- με απώτερο στόχο την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν προάγει τη δημιουργικότητα. Έτσι αυτό που απομένει από τα πομπώδη λόγια είναι η τυποποίηση και η διεκπεραίωση (copy -paste από μέρους των μαθητών και συμπλήρωση φορμών και στοιχείων στους ατομικούς τους φακέλους από μέρους των επιβλεπόντων καθηγητών) η οποία βαφτίζεται δημιουργικότητα (!!!) και θα γιορτάζεται με διήμερες φιέστες “δημιουργικού”...μπάχαλου.
Η περυσινή αποτυχημένη προσπάθεια του υπουργείου το οδηγεί φέτος στην καταναγκαστική εφαρμογή τους μέσω των εγκυκλίων για τον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών ανά μάθημα.
Συναδέλφισσες/-οι, είναι φανερό ότι η στόχευση του Υπουργείου με τις «δημιουργικές εργασίες» είναι βαθύτερη και συνδέεται άμεσα με τους σχεδιασμούς για το νέο Λύκειο, το τριετές σχέδιο για την εκπαίδευση, τις εκθέσεις ΟΟΣΑ-ΕΕ-ΣΕΒ και τις μνημονιακές δεσμεύσεις και προαπαιτούμενα. Συγκεκριμένα :
Στο νέο Λύκειο προβλέπεται στη Γ’ τάξη η εκπόνηση εργασίας «που πραγματοποιείται για κάθε μάθημα εντός του σχολείου υπό την καθοδήγηση και την επίβλεψη του/της εκπαιδευτικού του μαθήματος, που κατατίθεται σε ειδική πλατφόρμα όπου ελέγχεται για την περίπτωση αντιγραφής και που βαθμολογείται ανώνυμα από αξιολογητές «ειδικού μητρώου». Στην ουσία αυτή η διαδικασία, που έχει όλα τα στοιχεία της «αντικειμενικότητας» κατά ΟΟΣΑ και υπολογίζεται στην απόκτηση απολυτηρίου και κατ’ επέκταση και στο βαθμό πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, θα χρησιμοποιηθεί και ως μηχανισμός κατηγοριοποίησης μαθητών, σχολείων και εκπαιδευτικών που θα συνδέεται με την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού.
Μεθοδικά, οι «Δημιουργικές Εργασίες» στο Λύκειο προλειαίνουν το έδαφος για να περάσουν στη συνείδηση των εκπαιδευτικών και την καθημερινή πρακτική των σχολείων πλευρές της αντιδραστικής μεταρρύθμισης που ετοιμάζει η κυβέρνηση για ένα αριστοκρατικό λύκειο για λίγους, που θα αξιολογείται με «αντικειμενικό» τρόπο μέσα απ’ τις επιδόσεις των μαθητών του μέσα από εθνικού τύπου διαδικασίες και εξετάσεις, στο πλαίσια και των υποδείξεων του ΟΟΣΑ και της ΕΕ.
β) Θεματικές Εβδομάδες
Σε παρόμοιο πνεύμα κινείται και ο θεσμός των «Θεματικών Εβδομάδων» στα Γυμνάσια. Το Υπουργείο και σε αυτή την περίπτωση, φαίνεται να ξεχνάει ότι η δημιουργικότητα δεν είναι κάτι που επιβάλλεται από τα «πάνω» και μάλιστα με εγκυκλίους, αλλά προϋποθέτει την αυτενέργεια, την πρωτοβουλία μαθητών – εκπαιδευτικών, οι οποίοι από κοινού αποφασίζουν για τα θέματα τα οποία έχουν ευρύτερο γνωστικό και παιδαγωγικό ενδιαφέρον και σχετίζονται με τις πραγματικές ανάγκες. Είναι δηλαδή, τα εκατοντάδες προγράμματα που υλοποιούνται αυτή τη στιγμή στα Γυμνάσια της χώρας από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Και το Υπουργείο «καινοτομώντας» έχει ήδη προχωρήσει στην αφαίρεση της δίωρης μείωσης ωραρίου σε όσους υλοποιούσαν διάφορα προγράμματα! Τόσο πολύ ενδιαφέρεται για την δημιουργικότητα στα σχολεία!
Το Υπουργείο έχει «ξεχάσει» ότι τα θέματα αυτά αποτελούν βασικές ενότητες των μαθημάτων που μείωσαν -χωρίς κανένα επιστημονικό – παιδαγωγικό κριτήριο- όπως Οικιακή Οικονομία, Βιολογία κλπ τις προηγούμενες σχολικές χρονιές στο πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής και της εξοικονόμησης προσωπικού. Η αντίληψη που κυριαρχεί για τη γνώση δεν είναι άλλη από την αποσπασματικότητα, την παροχή γενικών - κατά κανόνα άχρηστων - πληροφοριών, την ενίσχυση των δεξιοτήτων αντί της ολοκληρωμένης, ενιαίας γνώσης.
Φυσικά, δεν είναι ήσσονος σημασίας και το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας μέσα από τις θεματικές εβδομάδες φορτώνει στις πλάτες των συλλόγων διδασκόντων πρόσθετα γραφειοκρατικά και διοικητικά καθήκοντα σε βάρος του παιδαγωγικού και διδακτικού έργου τους, νέες τροποποιήσεις στα ωρολόγια προγράμματα σε μία σχολική χρονιά που το μόνιμο και σταθερό προσωπικό μειώνεται ακόμη περισσότερο στο σχολείο. Περιφρονεί τον προγραμματισμό των Συλλόγων Διδασκόντων, που έχουν ήδη κάνει, σε προγράμματα και εκπαιδευτικές δράσεις από την αρχή της σχολικής χρονιάς με βάση τις παιδαγωγικές ανάγκες του κάθε σχολείου. Στην πραγματικότητα η θεματική εβδομάδα παραβιάζει πολλαπλά το ωράριο των εκπαιδευτικών. Π.χ. οι δράσεις που απευθύνονται στην τοπική κοινωνία θα πραγματοποιηθούν κατά κύριο λόγο εκτός ωραρίου σχολείου.
Η σχετική εγκύκλιος έχει όλο το «πακέτο»: υποχρεωτική συμμετοχή εκπαιδευτικών, ομάδα συντονισμού, φόρμα συμπλήρωσης, σχεδίου υλοποίησης, φόρμα υποβολής στο ΙΕΠ για αποτίμηση υλοποίησης. Καταναγκασμός, δηλαδή, γραφειοκρατικοποίηση, εντατικοποίηση της εργασίας, τυποποίηση, μετρήσιμα αποτελέσματα, δείκτες, ελεγχόμενο πλαίσιο, αναστάτωση του ωρολογίου προγράμματος κ.λ.π. δείχνουν ξεκάθαρα την πρόθεση του Υπ. Παιδείας να κατοχυρώσει βήματα στην αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών. Το επιχείρημα παλιό και γνωστό η ανάδειξη "καλών πρακτικών" των σχολείων.
Τέλος, πίσω από τα εντυπωσιακά θέματα (έμφυλη ταυτότητα, ομοφοβία κλπ) που δίνουν ένα προφίλ προοδευτισμού, δεν υπάρχει καμία ενημέρωση των συλλόγων, υπάρχει προχειρότητα, ενώ αφήνει ανοικτό και το ενδεχόμενο εμπλοκής φορέων εκτός εκπαιδευτικής κοινότητας που καθορίζονται όμως αυστηρά από τον κατάλογο φορέων που θα εκδώσει το Ι.Ε.Π.
Με
βάση τα παραπάνω το ΔΣ αποφάσισε :
-
Να καλέσει την ΟΛΜΕ να καλύψει συνδικαλιστικά, νομικά και πολιτικά τους συλλόγους διδασκόντων στα γυμνάσια, στη μη εφαρμογή της εγκυκλίου.
-
Να καλέσει τους συναδέλφους στους συλλόγους διδασκόντων να αποφασίσουν να μη συναινέσουν στην εφαρμογή της εγκυκλίου.
-
Να καλύψει η ΕΛΜΕ νομικά, πολιτικά και συνδικαλιστικά τους συλλόγους και τους συναδέλφους που θα αποφασίσουν τη μη εφαρμογή της εγκυκλίου.
-
Να απαιτήσει από το υπουργείο την άμεση ανάκληση της εγκυκλίου.
Ο Πρόεδρος O
Γ. Γραμματέας
Β. Λιόντος
M.
Γιακουμάκης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου